josefinesdays.blogg.se

1 mars - singapore

Publicerad 2013-03-07 17:32:55 i Allmänt,

Sist jag skrev var vi på boracay och skulle ta oss mot palawan. Hade läst massor bra om den ön, så vi fick en chock när vi kom dit. Vi landade på världens minsta flygplats och fick åka 45 minuter genom ett söndertorkat landskap för att komma till den enda sorts civilisation som bestod av trasiga hotell och unga pojkar som åkte runt på moppar med k-pister i händerna. Rätt snabbt förstod vi att vi kommit till fel del av palawan, vi hade kommit till coron, ett av de få ställen filippinerna som inte har några stränder eller turister. Vi ville till el nido, en annan del av palawan, och genom att fråga oss fram fick vi veta att en resa med båt från coron till el nido kunde ta mellan 7 och 20 timmar beroende på vädret. Vi letade upp en liten "resebyrå" för att se om vi kunde flyga ifrån coron på något sätt och fick som svar att det inte gick några mef flyg under dagen. Då började vi leta hotell, hittade ett som skulle vara riktigt fint, vilket var sjukt sunkigt! Men vi hade inget val, va tvunga att bo där. Rummet var gjort av bambu med stora hål i golvet där vad som helst kunde krypa in, i duschen satt det en liten varningsskylt om att man kunde få stark ström i sig, vilket vi upptäckte när johanna redan börjat duscha... Rummet var för skabbigt för att vara i så vi satt vid hotellets "restaurang" hela kvällen i panik. Visste inte hur vi skulle ta oss från coron pga dåliga flygtider. Vi bestämde att vi ville till bali men inga flyg gick dit förrän om tre dagar och vi kunde inte stanna på ön så länge. I panik ringde vi upp en jättesnäll tjej från "resebyrån" i coron och bad henne fixa biljetter till cebu i filippinerna så fort som möjligt. Så på sin fritid fixade hon biljetter åt oss, la ut pengar och kom och lämnade biljetterna på vårat hotell sent på kvällen. Vi fick tag i biljetter till dagen efter, så vi behövde bara sova en natt på coron. Den natten delade vi på en 90säng, inbäddade i reselakan och myggnät. Vaknade av att något tungt stort djur kröp förbi våra huvuden inne i väggen. Då tände vi taklampan och sov med den tänd hela natten. På morgonen flydde vi mot flygplatsen. Där fanns det inga detektorer, de fick söka igenom all vår packning för hand. Sedan va vi tvungna att väga oss framför dem, antar att det lilla plan vi flög i inte klarade för mycmet vikt...   Så igår kom vi från coron till cebu. Cebu är en storstad så direkt efter att vi fått tag i hotell tog vi en taxi mot cebu city för att shoppa. Kom till ett sjukt stort köpcenter, har aldrig sett något så stort! Där spenderade vi ett par timmar och sedan åkte vi tillbaka till hotellet för att sova. Idag vaknade vi tidigt och begav oss mot flygplatsen igen. Nu har vi påbörjat vår resa mot bali. Från cebu flög vi till singapore för en lång mellanlandning. Vi landade här klockan fyra på eftermiddagen och flyget härifrån till bali går inte förrän halv elva imorgon förmiddag. Hade tänkt ta in på hotell över natten men när vi kom hit kände vi att det bara va onödigt att ta sig in till city och leta hotell, vi hänger på flygplatsen hela natten istället! Så här är vi nu, och för första gången på hela resan har vi riktigt bra internet så jag passar på att slänga upp lite bilder om en stund.