josefinesdays.blogg.se

31 mars - koh lipe

Publicerad 2013-03-31 17:53:00 i resa,

Idag vaknade vi skapligt och jag hade fått sova ikapp efter den skräcknatt jag hade häromdagen när johanna pratade i sömnen och sa att hon såg tre små barn i vårat rum. Helt sjuk natt eftersom jag först inte fattade att hon pratade i sömnen och trodde att hon såg barn i rummet på riktigt.. Men nu är jag iallafall pigg och utvilad, aningen mörbultad efter gårdagens thaimassage som kan vara det värsta jag gjort. Fick fötter upptryckta i ljumskarna och slag över hela kroppen, hon strechade min kropp så mycket att jag trodde att hela jag skulle gå sönder. Idag har vi legat på stranden och bättrat på brännan som äntligen efter sex veckor börjat synas ordentligt. På kvällen köpte vi vattenmelon, pizza, chips, öl och bacardi breezer och hade picknick i solnedgången, så mycket mysigare än restaurang. När vi ätit upp fastnade vi i djupa samtal om framtiden (som vanligt) och låg och kollade på stjärnorna ett par timmar innan vi gick upp till hotellet igen.

30 mars - påsk på koh lipe

Publicerad 2013-03-30 18:42:25 i resa,

Hemma firar ni påsk och äter massor svenskt gott godis och massor god mat. Här har vi inget gott godis eller påskmat, men vi gjorde det bästa av situationen och firade med gigantiska tigerräkor och varsin öl på stranden. Har fått många fina påskhälsningar hemifrån och vart så grymt avundsjuk när pappa skickade ett videomeddelande och visade att han gjort gravad lax! Har såna sjuka foodcrawings nu.. Men vi har iallafall haft en underbar påsk här på koh lipe och jag hoppas att ni där hemma har det med!

29 mars - koh lipe

Publicerad 2013-03-29 19:14:09 i resa,

Igårkväll åkte vi från koh phangan till koh lipe. Vi åkte först en båt som man sov på sen minibuss och sen båt igen.Resan tog nästan ett dygn, men det var det värt. Koh lipe är jättefint! Vi kom hit på kvällen och då låg det massor mattor med kuddar på och små bord med tända ljus över hela stranden. Älskar det än så länge! Imorgon är det påsk och det ska vi fira med massor sol och bad, god mat på stranden och massage.

Fullmoonparty - koh phangan

Publicerad 2013-03-27 10:51:09 i resa,

Bilder från igår när vi var på fullmoonparty, tyvärr gick johannas kamera sönder tidigt på kvällen så det blev inga bilder från stranden. Men hann iallafall ta lite bilder från förfesten vi var på!

27 mars - koh phangan

Publicerad 2013-03-27 10:45:39 i resa,

Vi har varit i thailand på koh phangan i fyra dagar nu. Gillar verkligen thailand än så länge! Vi reste till koh phangan med båt och kom hit ganska sent på kvällen. Då var det bara att kasta upp ryggsäcken på ryggen och leta hotell. Efter att ha gått runt till massor olika hotell som alla var fullbokade gick vi istället till ett internetkafe och bokade hotell över internet. Hamnade på hillside restaurant & bungalows, ett av de skabbigaste ställen vi bott på men så länge det inte finns en massa äckliga djur på rummet så är vi nöjda (än så länge har vi bara myror i rummet). Vi har njutit av sol och bad och fest på stranden. Igår var vi på fullmoonparty, det var sjukt mycket folk,runt 30 tusen personer som dansade på stranden. Det va kul, men de fester som varit dagarna innan fullmoon var mycket bättre!  Har även hittat ett ställe där jag ääääntligen fick äta bearnaisesås och så har vi ätit köttbullar med brunsås och lingon, så himla gott att få äta något annat än nudlar!

22 mars - langkawi flygplats

Publicerad 2013-03-22 15:13:00 i resa,

I onsdags åkte vi från bali till ön langkawi i malaysia. Har hört mycket om langkawi innan, vissa har sagt att det är ett av de bästa ställena de vart på och vissa har sagt att det är ett riktigt tråkigt ställe. Så vi chansade och åkte hit i hopp om att det skulle vara bra. Direkt när vi landat började vi gilla langkawi, det är fint och rent här, solen lyser hela tiden och det är extremt varmt. Men efter att ha utforskat ön lite så har vi insett att det inte finns någonting alls att göra här. Det inhemska folket är väldigt starkt troende islamister så det finns stränga regler på vad man får och inte får göra här. Det sitter skyltar på gatorna där det står att det är förbjudet att dricka alkohol eller kyssas offentligt. Det finns inga barer eller nattklubbar och ingen bra shopping heller. Så vi insåg ganska snabbt att vi skulle bli rastlösa här och började kolla vad som händer i thailand de närmsta veckorna. Såg att det är fullmoonparty på koh phangan den 26 mars och bestämde oss för att åka dit. Från början hade vi tänkt åka båt från langkawi till koh lipe i thailand och sedan resa vidare uppåt bland öarna på thailands sydvästra kust. Men om man kommer med båt så får man bara 15 dagars visum och får sedan betala dyrt för att förlänga visumet varje vecka. Kommer man istället till thailand med flyg får man 30 dagars gratis visum. Så ikväll flyger vi till malaysias huvudstad kuala lumpur och därifrån flyger vi till surat thani vid thailands sydöstra kust imorgon bitti. Ifrån surat thani tar vi en båt till ön koh phangan. Där stannar vi i ett par dagar, går på fullmoonparty som folk säger att man absolut inte får missa. Efter det åker vi troligen till ön koh samui som ligger brevid koh phangan. Sedan tar vi oss tillbaka till fastlandet och tar en buss till någon stad i närheten av ön koh lipe på den sydvästra kusten. På koh lipe stannar vi ganska länge om allt blir som planerat, sedan åker vi uppåt till koh phi phi och kanske några fler öar innan vi åker till phuket för att flyga till bangkok och shoppa i två dagar innan vi flyger hem.

19 mars - bali

Publicerad 2013-03-21 18:01:09 i resa,

När vi kom till kuta hade vi bestämt att vi skulle åka på en utflykt för att se lite mer av bali. När vi skulle boka utflykten skulle den kosta 145 000 indonesiska rupiah men vi lyckades pruta ner det till 500 000 rupiah vilket är cirka 350 svenska kronor. För det priset fick vi en privat chaufför som körde oss vart vi ville hela dagen och en privat guide (som mest gick runt och pratade om magiska svampar hela dagen). Vi blev hämtade klockan 2:30 på natten och skjutsade till lovina beach, där fick vi vänta en stund sen åkte vi ut med en jätteliten båt för att se delfiner i soluppgången. Det var bland det finaste jag sett, det var var massor delfiner som hoppade runt oss. Efter det fick vi frukost och sen åkte vi vidare till the hot springs, heliga heta källor med vatten. Sen begav vi oss mot balis högsta vattenfall. Vi fick gå igenom en jättelång trapp med höga trappsteg igenom djungeln för att komma dit, benen skakade på oss när vi kom fram. Vattenfallet var så himla fint och vi fick bada vid det om vi ville, tyvärr var det svinkallt i vattnet så det blev inget bad för oss! Efter att ha gått upp för den sjukt långa trappen i cirka 35 graders värme igen så rann svetten på oss. Lyckades även bli biten i halsen av en spindel mitt i djungeln och fick lite smått panik efter alla historier vi hört om mördarspindlar, men efter att guiderna kollat på bettet försäkrade de mig om att det inte var något farligt och vi åkte vidare till the monkey forest. The monkey forest låg precis vid en väg och det sprang apor och rotade bland skräp längs hela vägkanten. Vi matade dem med jordnötssmör vilket de älskade. Nästa stopp var en fin restaurang med utsikt över stora risodlingar. Där åt vi kinabuffe innan vi åkte till ett ställe där de odlade världens dyraste kaffe, te och olika frukter. Där provade olika sorters te och kaffe, de hade ett riktigt gott lemongrasste! Efter det var våran utflykt slut, men chauffören och guiden verkade nästan ledsna över att lämna oss så de erbjöd sig att skjutsa oss in till stan och vänta medan vi hämtade våra kläder  som varit på tvätt innan de skjutsade oss till hotellet igen.

18 och 19 mars - kuta

Publicerad 2013-03-21 16:57:25 i resa,

De senaste dagarna har vi haft fullt upp. Resan från gili till bali tog mer än sex timmar så hela den dagen försvann. Som tur var hade vi bokat hotell i förväg och det var skönt att få krascha på ett fint hotell efter resan. Den andra dagen i kuta låg vi vid hotellets pool eftersom vi inte ville ligga på kutas skitiga strand. På kvällen hade vi tänkt shoppa men ångrade oss direkt när vi mötte de otrevliga och elaka försäljarna som finns i kuta, de är verkligen vidriga! Sista dagen i kuta var vi på utflykt, mer om det skriver jag i ett eget blogginlägg.

Hotellet i kuta, park hotel

16 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-16 18:02:00 i resa,

Idag har vi haft vår sista dag på underbara gili. Har tyvärr varit lite molnigt så vi har tagit det lugnt hela dagen, ätit god lunch, packat ryggsäckarna och varit på ett internetcafe och skrivit ut lite flygbiljetter. Kvällen har vi spenderat på bästa scallywags, ätit god mat och druckit mojitos. Nu ska vi snart gå och sova, båten härifrån till bali går klockan 10:30 imorgon och innan det vill vi hinna med ett sista dopp i havet här. I kuta på bali som vi ska till är stranden skitig och vågorna så höga att det knappt går att bada, så det blir inget strandhäng där. Vi ska vara där i tre dagar och har tänkt hinna med shopping och lite olika dagsutflykter innan vi åker vidare till malaysia.

Här äter vi frukost varje morgon på vårt hotell
Godaste salladen jag ätit med varm getost och honung

15 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-15 15:46:07 i Allmänt,

Idag har vi snorklat som vanligt! Det va så varmt att vi var tvungna att gå från stranden redan klockan två. Vi gick till scallywags som blivit vårat nya favoritställe att äta på. Man får jättemycket och jättegod mat för väldigt lite pengar!

15 mars - hår

Publicerad 2013-03-15 03:05:00 i Allmänt,

Innan vi åkte på vår asientrip så färgade jag mitt hår mörkt. Nu har vi varit borta i lite mer än tre veckor och mitt hår skiftar i ljusbrunt, orange och blondt. Solen är verkligen stark här!

Den första bilden togs tre dagar innan vi åkte och den andra togs igår

14 mars - gili trawangan - food market

Publicerad 2013-03-14 14:10:00 i resa,

Idag har vi varit på the food market och ätit. Food market kan se lite sunkigt ut, från början var vi rädda för att äta där. Det ligger massor råa fiskar och kött framme på små vagnar och vi trodde att vi skulle bli sjuka av att äta det men vi vågade prova och det var jättegott! Du får mixa massor olika maträtter hur du vill och det kostar cirka 20 kronor.

14 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-14 05:32:00 i resa,

På grund utav det sega internetet här har jag inte kunnat blogga på ett par dagar. Men nu har jag äntligen lyckats ladda upp lite bilder! Vi är fortfarande kvar på gili, sitter och försöker boka flygbiljetter till malaysia nu. Vi har bestämt oss för att skippa singapore och åka direkt härifrån till langkawi i malaysia. Vi har fyllt de senaste dagarna med massor sol, bad och snorkling. Igår var vi ute på en snorklingstur med båt, åkte till gili air och gili meno och såg jättefina färgglada korallrev. Älskar snorklingen här, känns som att det är det enda vi gör om dagarna, hoppas att malaysia och thailand bjuder på lika bra snorkling som gili!

11 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-11 06:58:00 i resa,

Inatt har jag drömt mardrömmar om fönstertittare hela natten, blev lite skrämd av den sista natten på vårt förra hotell då jag är nästan hundra procent säker på att jag såg någon sitta och kolla in på oss genom glasdörrarna till utomhustoan. Så jag lyckades knappt sova alls inatt, vaknade tidigt och kunde inte somna om så jag gav mig ut på en löprunda. Jättemysigt att springa innan affärerna öppnat och folk kommit igång, man såg hur hela ön vaknade till. Orkade inte springa mer än cirka 4,5 km, trots att klockan var 8:30 så var det sjukt varmt. Har nog aldrig sett mig själv svettas så mycket! Efter löprundan åt vi frukost på hotellet och sen la vi oss vid poolen. Vi ligger fortfarande kvar där och har inga planer på att ta oss någonstans idag!

10 mars -solnedgång på gili

Publicerad 2013-03-10 14:47:00 i resa,

Vi har haft en helt underbar kväll. Köpte pasta carbonara som vi tog med oss och promenerade en bit bort på ön till ett ställe som heter the sunset point. Personalen på vårt hotell berättade att det är det stället på ön där man ser solnedgången som bäst. När vi kom dit blev vi helt förtrollade, det var en så sjukt fin solnedgång. Där satt vi på en sarong och åt samtidigt som solen gick ner och himlen färgades rosa. Efter det satt vi kvar ett tag och kollade på alla stjärnor, har aldrig sett så mycket stjärnor som här! Allt är så himla fint, vill inte åka från gili än på länge. Vi har sex dagar kvar här nu, sen åker vi över till bali igen. Planen är att vi ska shoppa lite och göra några dagsutflykter så vi får se lite mer av bali innan vi ger oss iväg mot malaysia.

10 mars - vi har flyttat

Publicerad 2013-03-10 14:24:00 i resa,

Vi har flyttat igen. Är fortfarande kvar på gili trawangan, men har bytt hotell. Nu bor vi på pesona resort, ett lyxigare hotell än det vi bodde på förut. Vi har pool och en jättefin restaurang. Lyckades få detta hotell till samma pris som det förra vi bodde på. Det var riktigt tråkigt att behöva lämna det andra hotellet, trivdes så bra med personalen och alla hotellets söta katter. Men det här hotellet är som sagt lyxigare och verkar minst lika bra!

Det nya hotellet, Pesona Resort

9 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-09 12:55:52 i resa,

Idag har vi spendera ännu en dag med snorkling och sol. Hittade ett bättre ställe med ännu klarare vatten och mer färgglada fiskar idag. Tror vi var i vattnet i över en timme. När vi hade bytt om och skulle gå hem ropade folk att det var sköldpaddor en bit ut i vattnet. Så himla synd att vi missade dem, hoppas vi lyckas se dem innan vi lämnar gili!

Publicerad 2013-03-09 12:42:00 i resa,

Här bor vi just nu. Har bott här i ungefär fem dagar och trivs jättebra. Hotellet heter D'harbour, personalen är jättetrevliga och väldigt roliga. De hjälper oss med allt! Tyvärr måste vi flytta imorgon pga att det ska komma nya gäster. Vi får hoppas att vi hittar ett lika bra hotell!

8 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-08 13:23:00 i resa,

Idag åt vi frukost på hotellet, sen gick vi och hyrde cyklar och köpte snorklar och cyklop. Sen cyklade vi iväg till en fin strand och snorklade för första gången under resan. Vi såg jättemycket fina fiskar i olika storlekar, tyvärr var det svårt att få bra bilder på dem. Men vi tog lite kort och filmade med min nya vattensäkra kamera. Hade jag haft bättre internet hade jag lagt upp filmen, men det får bli en annan dag! Efter snorklingen åt vi fruktsallad med världens godaste och nyttigaste frukt mangostan, en ny favorit. Sen blev det solning och så provade vi den lokala maträtten pad thai som var jättegott! Nu sitter vi i lobbyn på hotellet och svettas, inga planer för kvällen än, vi får se vad vi hittar på. Det finns alltid något att göra på lilla gili!

Bilder från dagen

7 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-08 12:18:36 i resa,

Allting är så underbart här på gili. Ingen trafik, inte massor turister, ingen stress, inget tjat, massor vita stränder och turkost vatten. Idag har vi spenderat dagen på stranden och nu ikväll har vi ätit god mat och myst med några av öns alla katter. På något sätt går tiden så fort här, dagarna flyger iväg och vi har snart varit borta i tre veckor. Man vänjer sig snabbt och snö, jobb och stress känns så långt borta just nu. Önskar att jag kunde skicka hem lite sommar till er i Sverige!

5 mars - gili trawangan

Publicerad 2013-03-08 04:44:45 i Allmänt,

Just nu ligger ni hemma i sverige och sover. Vi befinner oss på gili trawangan och äter en god frukost med utsikt över det turkosa vattnet.

2 mars - bali

Publicerad 2013-03-08 04:43:02 i resa,

Efter att ha spenderat 18 timmar på flygplatsen i singapore så kom vi iväg till bali. På flygplatsen fick vi skaffa visum och sen tog vi en taxi till ett jättefint hotell i kuta som heter AP Inn Hotel. Hotellet ligger cirka fem minuter från stranden och vi bor på ett ljust och modernt rum. Personalen är jättetrevlig och kom med välkomstdrinkar till vårat rum när vi hade checkat in. Kom hit på eftermiddagen så vi har inte hunnit med så mycket mer än en liten stund på stranden och kvällsmat på balkongen. Kvällsmaten bestod av nudlar som vi kokade i vattenkokaren som vi har på rummet. Gott och billigt!

Nu sitter vi och spelar kort (johanna får storstryk) och myser på balkongen. Trivs bra här i bali än så länge. Stranden här i kuta går inte att jämföra med de kritvita stränder som fanns i filippinerna tyvärr, det är mycket skitigare och inte lika klart vatten vilket är lite tråkigt. Vi funderar på att åka mot giliöarna redan i övermorgon för att komma bort från all trafik och allt folk och ta det lite lugnare. Vi vill koppla av och ha en riktig semester nu. Vi kommer att stanna på bali i tre veckor och det ska bli så skönt att äntligen få koppla av och sluta tänka på att boka flyg och fara runt hela tiden.

1 mars - singapore

Publicerad 2013-03-07 17:32:55 i Allmänt,

Sist jag skrev var vi på boracay och skulle ta oss mot palawan. Hade läst massor bra om den ön, så vi fick en chock när vi kom dit. Vi landade på världens minsta flygplats och fick åka 45 minuter genom ett söndertorkat landskap för att komma till den enda sorts civilisation som bestod av trasiga hotell och unga pojkar som åkte runt på moppar med k-pister i händerna. Rätt snabbt förstod vi att vi kommit till fel del av palawan, vi hade kommit till coron, ett av de få ställen filippinerna som inte har några stränder eller turister. Vi ville till el nido, en annan del av palawan, och genom att fråga oss fram fick vi veta att en resa med båt från coron till el nido kunde ta mellan 7 och 20 timmar beroende på vädret. Vi letade upp en liten "resebyrå" för att se om vi kunde flyga ifrån coron på något sätt och fick som svar att det inte gick några mef flyg under dagen. Då började vi leta hotell, hittade ett som skulle vara riktigt fint, vilket var sjukt sunkigt! Men vi hade inget val, va tvunga att bo där. Rummet var gjort av bambu med stora hål i golvet där vad som helst kunde krypa in, i duschen satt det en liten varningsskylt om att man kunde få stark ström i sig, vilket vi upptäckte när johanna redan börjat duscha... Rummet var för skabbigt för att vara i så vi satt vid hotellets "restaurang" hela kvällen i panik. Visste inte hur vi skulle ta oss från coron pga dåliga flygtider. Vi bestämde att vi ville till bali men inga flyg gick dit förrän om tre dagar och vi kunde inte stanna på ön så länge. I panik ringde vi upp en jättesnäll tjej från "resebyrån" i coron och bad henne fixa biljetter till cebu i filippinerna så fort som möjligt. Så på sin fritid fixade hon biljetter åt oss, la ut pengar och kom och lämnade biljetterna på vårat hotell sent på kvällen. Vi fick tag i biljetter till dagen efter, så vi behövde bara sova en natt på coron. Den natten delade vi på en 90säng, inbäddade i reselakan och myggnät. Vaknade av att något tungt stort djur kröp förbi våra huvuden inne i väggen. Då tände vi taklampan och sov med den tänd hela natten. På morgonen flydde vi mot flygplatsen. Där fanns det inga detektorer, de fick söka igenom all vår packning för hand. Sedan va vi tvungna att väga oss framför dem, antar att det lilla plan vi flög i inte klarade för mycmet vikt...   Så igår kom vi från coron till cebu. Cebu är en storstad så direkt efter att vi fått tag i hotell tog vi en taxi mot cebu city för att shoppa. Kom till ett sjukt stort köpcenter, har aldrig sett något så stort! Där spenderade vi ett par timmar och sedan åkte vi tillbaka till hotellet för att sova. Idag vaknade vi tidigt och begav oss mot flygplatsen igen. Nu har vi påbörjat vår resa mot bali. Från cebu flög vi till singapore för en lång mellanlandning. Vi landade här klockan fyra på eftermiddagen och flyget härifrån till bali går inte förrän halv elva imorgon förmiddag. Hade tänkt ta in på hotell över natten men när vi kom hit kände vi att det bara va onödigt att ta sig in till city och leta hotell, vi hänger på flygplatsen hela natten istället! Så här är vi nu, och för första gången på hela resan har vi riktigt bra internet så jag passar på att slänga upp lite bilder om en stund.

25 februari - boracay

Publicerad 2013-03-07 16:56:31 i Allmänt,

Vi har varit på boracay i filippinerna i ett par dagar nu men internet här är så segt att det inte går att blogga. Men nu har jag hittat ett ställe som inte är riktigt lika segt så passar på att skriva några rader. Vi njuter verkligen av värmen och alla vänliga människor. Känner oss som kändisar för alla vill ta kort med oss och skriker hur vackra vi är, speciellt de kinesiska turisterna. Vi bor nu på ett hotell som heter alice in wonderland, jättemysigt med små bungalows. Vädret är varmt och skönt men vår första natt ösregnade det och idag har det varit lite molnigt. Äter skaldjur varje dag och trivs så himla bra. Imorgon ska vi försöka ta oss mot palawan som sägs vara en paradisö som inte är lika turistad som boracay.

I förrgår var vi på en båttur som jag fick i födelsedagspresent av johanna. Vi åkte en timme och kom till jättefina kippor som man kunde hoppa från, vi lånade även kajaker och paddlade runt på havet. Sedan fick vi en jättegod buffe och fri dryck. Såg en GIGANTISK spindel som guiderna sa var livsfarlig, de sa att om man blev biten av den så dog man inom tio minuter. Den hängde över oss hela tiden när vi åt och ingen verkade bry sig om den. Så vi vet inte om de ljög eller inte när de sa att den va dödlig...

Lyckas bara få upp tre bilder med det sega internetet...

20 februari - manila

Publicerad 2013-03-07 16:03:15 i resa,

Efter många timmars resa så är vi framme i manila. Vi kom fram när det var mörkt så har inte kunnat se så mycket av staden mer än att det är trafik och människor överallt. Vi har varit på seven eleven och köpt vatten, mer än så vill vi inte ge oss ut i manila. Nu ska vi sova, imorgon ska vi upp tidigt för att ta oss mot boracay.

Hotellrummet i manila

19 februari

Publicerad 2013-03-07 15:57:53 i resa,

Nu sitter vi på bussen mot arlanda och jag har redan tröttnat på att sitta still. Varit på resande fot sen kockan 8:30 imorse och har lite mer än ett dygn kvar tills vi är framme i filippinerna där vi spenderar en natt i manilla och sen drar vidare mot boracay.

Om

Min profilbild

Josefine

Sverige, 21 år. Får inte nog av att resa och har gjort allt ifrån att volntära i afrika, backpacka i asien och glassa runt på shoppinggator i europa. Gillar kärlek, vänskap, träning, foto, kläder, musik och allt sånt där. Bor för tillfället i en alldeles för liten stad och har alldeles för stora drömmar. Hoppas att inom en snar framtid packa väskan och ge mig iväg på nya äventyr i livet och kanske en dag hitta mig själv, eller något annat intressant.